Analisis
Satu
teknik pengajaran , di mana sesuatu konsep dipecahkan kepada beberapa bahagian kecil
mengikut langkah-langkah penerangan. Kaedah ini menghendaki pelajar perlu
mengetahui 'kenapa' sesuatu langkah atau algorithma iu dilakukan. Teknik ini
dapat menyediakan proses kefahaman yang lebih mendalam terhadap sesuatu konsep.
Pelajar tidak hanya mengetahui 'bagaimana' jawapan diperolehi , bahkan mereka
dapat menjelaskan 'kenapa' sesuatu prosedur itu dilakukan. Kefahaman jenis ini
sering kali disebut sebagai 'relational understanding' ( Skemp, 1987), atau
'conceptual understanding' (Resnick & Ford, 1981; Hiebert, 1992; Desforges
& Cockburn, 1987), atau 'perceptual interpretation' (Cooney, 1992). Berikut
adalah satu contoh penggunaan teknik analisis dalam soalan bentuk mekanis:
24 x
36
= (20
+ 4) x 36 cerakinan
= (20
x 36) + (4 x 36) Hukum taburan
= [20
x (30 + 6)] + [4 x (30 + 6)] cerakinan
=
[(20 x 30) + (20 x 6)] + [(4 x 30) + (4 x 6)]hukum taburan
= 600
+ 120 + 120 + 24 kemahiran pendaraban
= 600
+ 100 + 20 + 100 + 20 + 20 + 4 cerakinan
= 800
+ 60 + 4 kemahiran menambah
= 864
Kaedah eksperimen / kerja praktik
Kaedah
eksperimen atau kerja praktik boleh ditakrifkan sebagai suatu aktiviti yang
mempunyai tujuan untuk mendapatkan hasil daripada kerjanya. Dalam pengajaran
matematik, kaedah eksperimen ialah suatu kaedah di mana pelajar dilatih
menggunakan alat bantu mengajar untuk memahami konsep dan menguasai sesuatu
kemahiran. Kaedah ini juga boleh digunakan untuk menguasai kemahiran dalam
penyelesaian masalah matematik. Dalam pengajaran dan pembelajaran matematik,
kaedah eksperimen telah digunakan secara meluas. Berikut adalah contoh aktiviti
yang menggunakan kaedah eksperimen:
·
Menyukat air dengan
menggunakan bekas dan selinder penyukat untuk mempelajari isipadu cecair
·
Membimbing murid
melipat dan melorek bahagian kertas untuk mengenali pecahan.
·
Menyusun jubin dalam
bentuk segiempat yang berbagai saiz untuk menemui luas segiempat tepat.
·
Mengagihkan
sebilangan biji gulu ke dalam beberapa bekas yang disediakan untuk memahami
konsep bahagi atau purata.
Eksposisi atau ' Direct Instruction
'
Satu
kaedah di mana guru banyak menerangkan isi pelajaran secara lisan atau dengan
menggunakan alat bantu seperti audio visual. Murid akan mendengar dan merekod
maklumat penting yang diterangkan oleh guru sebelum melakukan sesuatu aktiviti.
Kaedah ini juga sering disamaertikan dengan 'systematic teaching', 'explicit
instruction', 'explicit teaching', and ' active teaching' (Husen &
Postlethwaite, 1970). Penyampaian dengan menggunakan kaedah eksposisi
melibatkan:
·
penerangan dan
penghuraian idea dan konsep matematik yang akan dipelajari sama ada dengan atau
tanpa alat bantu mengajar.
·
demonstrasi cara
melukis atau membuat sesuatu pembinaan geometri.
·
penerangan
langkah-langkah penyelesaian sesuatu masalah matematik.
Kaedah
eksposisi amat sesuai digunakan untuk mengajar konsep dan kemahiran dalam
peringkat perkembangan atau membuat penerangan tentang sesuatu peraturan
sebelum melakukan aktiviti permainan. Masa pengajaran dapat dijimatkan dan
pengendalian aktiviti akan lebih kemas dan teratur. Walau bagaimanapun ianya
perlu dirancang dengan teliti supaya pelaksanaannya tidak menimbulkan rasa
bosan dan mengalih perhatian pelajar daripada bahan dan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang telah disediakan. Penggunaannya perlu tepat dengan masa dan
keadaan.
Persembahan kreatif dan inovatif
pelajar
Dalam
kaedah ini, para pelajar didedah dan digalakkan mengguna bahan-bahan terancang,
projektor, komputer, filem komersil dan bahan audio visual yang tidak
melibatkan kos yang tinggi. Guru akan bertindak sebagai pembimbing, pemerhati
di samping menyelia suasana kelas dan pembelajaran. Aktiviti dilakukan dalam
bentuk individu atau kumpulan, bergantung kepada masa, peralatan, kos
perbelanjaan dan sebagainya. Penilaian boleh dibuat untuk menentukan kekuatan
dan kelemahan persembahan serta bahan yang disediakan. Sumbangan dan hasil
kerja yang kreatif dan inovatif menjadi objektif utama. Penglibatan dan
sokongan ibu bapa adalah digalakkan.
Persembahan dengan audio dan / atau
visual
Kaedah
ini melibatkan alat pandang dengar seperti overhead projecter, komputer dan
sebagainya. Guru-guru akan mempamirkan bahan-bahan yang telah disediakan untuk
menerangkan sesuatu konsep atau contoh bagi setiap kemahiran. Pada hari ini,
penggunaan komputer dengan kemudahan multimedia dan internet banyak membantu
proses pengajaran dan pembelajaran (Tg. Zawawi, 1997b).
Permainan dan simulasi
Permainan
adalah satu kaedah pengajaran yang akan dapat mengembangkan daya kreativiti dan
memupuk minat terhadap matematik (D' Augustine, 1973; Sobel &Maletsky,
1972). Ianya juga akan dapat mengurangkan rasa bosan dan jemu, khusus semasa
menyelesaikan pelbagai masalah matematik. Penggunaan aktiviti permainan sebagai
kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah adalah berlandaskan
prinsip ' bermain sambil belajar '. Penyelesaian bagi beberapa masalah dalam
matematik boleh ditunjukkan melalui aktiviti permainan dan simulasi, khususnya
masalah yang melibatkan aplikasi kehidupan seharian. Simulasi juga sering
digunakan untuk menerangkan jawapan atau penyelesaian dalam rekreasi matematik.
Math
is more than rote memorization and practice. Math is a creative activity, like
drawing or writing or playing basketball. In fact, one of the best definations
of creativity that I have heard says that " creativity is play"
Tiada ulasan:
Catat Ulasan